تفاوت پروژکتور SMD با COB و LED

مشاوره و خرید و یا استعلام قیمت

تفاوت پروژکتور SMD با COB و LED در چیست؟ به موازات ورود چراغ‌های ال ای دی به بازار برق و روشنایی، محصولات مختلفی با این تکنولوژی ساخته شده است. یکی از این محصولات، پروژکتورهای LED است که نسبت به نمونه‌های قدیمی هم کم‌مصرف‌تر بوده و هم در عین روشنایی بیشتر، دوام بهتری دارند.

در حال حاضر علاوه بر پروژکتورهای معمولی LED، پروژکتورهای SMD و COB نیز که در واقع بر پایه همان تکنولوژی ال ای دی ساخته می‌شوند، به بازار عرضه شده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که این پروژکتورها چه تفاوت‌هایی با هم دارند و خرید کدام یک منطقی‌تر و به‌صرفه‌تر است.

پروژکتور ال ای دی چیست؟

چراغ‌های LED در زمان ورود خود به بازار انقلابی به پا کردند و این مسئله به دلیل مزایای متعدد این نوع چراغ‌ها بود.

پروژکتور ال ای دی چیست؟

در ساخت پروژکتور ال ای دی از هیچ لامپ فیزیکی استفاده نمی‌شود و به جای آن، دیودهای ساطع نور (LED) به عنوان منبع نور در این نوع پروژکتورها کار می‌شوند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: ریسه ال ای دی چیست؟

در پروژکتورهای LED، چیپ LED ها مستقیما روی پایه پروژکتور (PCB) قرار می‌گیرند. با توسعه فناوری، به تدریج چراغ‌های جدیدتر ال ای دی که به نام SMD و COB شناخته می‌شوند به بازار عرضه شدند.

از جمله مشخصات پروژکتورهای ال ای دی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فقدان جیوه که باعث می‌شود در مقایسه با لامپ‌های قدیمی، «دوست‌دار محیط زیست» شناخته شوند.
  • طول عمر بسیار مناسب
  • تولید سر و صدای اندک
  • امکان بازتولید رنگ
  • بهره‌وری انرژی زیاد
  • پخش نور یکنواخت با کیفیت بالا
  • شدت نور مناسب
  • و …

پروژکتور اس ام دی چیست؟

پروژکتور اس ام دی که در زبان انگلیسی مخفف عبارت Surface Mounted Device هستند، نوعی پروژکتور بر پایه LED هستند که به دلیل پیاده‌سازی ال ای‌ دی‌ها روی مدار، زاویه تابش غیرمتمرکز داشته و نور یکنواختی را پخش می‌کند.

پروژکتور اس ام دی چیست؟

دیودهای SMD که در واقع همان تراشه‌های LED هستند، در این محصولات توسط ماشین روی برد PCB چاپ می‌شوند. همین مسئله موجب شده که قیمت پروژکتور SMD از پروژکتور LED معمولی بیشتر باشد.

در حال حاضر پروژکتور SMD توسط کارخانه‌های داخلی از جمله شرکت آلور و برند نورساران آلما با بهترین کیفیت تولید می‌شوند. از جمله ویژگی‌های پروژکتور اس ام دی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • روشنایی عالی محیط مخصوصا در محیط‌های روباز
  • پخش نور به‌صورت یکنواخت
  • تولید گرمای اندک
  • طول عمر بسیار زیاد
  • هزینه تعمیر پایین
  • بازدهی نور بسیار خوب
  • و …

پروژکتور سی او بی چیست؟

پروژکتور cob که در انگلیسی مخفف عبارت Chip on Board می‌باشد، از یک تراشه LED منفرد تشکیل شده‌ که روی نوار پایین محصول نصب شده است. به عبارتی، لامپ LED در این نوع پروژکتور در یک نقطه نصب می‌شود (برخلاف پروژکتور SMD که ال ای دی ها روی برد پخش می‌شدند).

پروژکتور سی او بی چیست؟

از همین رو است که در ساخت پروژکتور COB حتما از هیت‌سینک – که از آلومینیوم است – استفاده می‌شود تا جلوی گرمای زیادی گرفته شود.

بخوانید تا بیشتر بدانید: انواع نور مخفی

برند فراه نور ، شیله و صبا ترانس از جمله اصلی‌ترین تولیدکنندگان این پروژکتور در سطح کشور به حساب می‌آیند. مهم‌ترین ویژگی‌های پروژکتورهای COB را در ادامه می‌بینید:

  • تولید نور موضعی با شدت بسیار زیاد
  • تولید گرمای زیاد
  • اشغال فضای اندک
  • بدنه قوی‌تر و سنگین‌تر با هدف دفع بهتر گرمای تولید شده توسط دستگاه
  • عدم امکان تعمیر
  • طول عمر متوسط
  • استفاده زیاد در مکان‌های مسقف با ارتفاع زیاد

مقایسه پروژکتور SMD با COB و LED

تفاوت پروژکتور ال ای دی با اس ام دی و سی او بی

با توجه به توضیحاتی که در مورد هر پروژکتور دادیم، نوبت پاسخ به این سوال می‌رسد که از میان پروژکتور SMD با COB و LED کدام یکی بهتر است؟

برای پاسخ به این پرسش، هر پروژکتور را یک به یک با دیگری مقایسه می‌کنیم:

تفاوت پروژکتور LED معمولی با پروژکتور COB

پروژکتور سی او بی در واقع نسخه مدرن‌تر و جدیدتر پروژکتورهای LED است و از جهات زیادی نسبت به آن پیشرفت کرده است. به عنوان مثال، بهره‌وری انرژی در پروژکتورهای COB از پروژکتورهای LED بسیار بیشتر است و مصرف انرژی آن مناسب‌تر است.

مسئله بعدی، بحث کیفیت نورپردازی است. از آن‌جایی که پروژکتورهای COB دارای چیپ LED بیشتری بوده و نورپردازی‌شان به صورت یکنواخت هست، پروژکتورهای COB نورپردازی بهتری از پروژکتورهای LED دارند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: ایده های تزیین خانه با ریسه

تفاوت بعدی میان این دو پروژکتور، شدت نوردهی آن‌ها است. پروژکتور ال ای دی به دلیل اینکه می‌تواند نور را در محیط پخش کند، برای محیط‌هایی با مساحت زیاد کاربرد زیادی دارد. در نقطه مقابل، پروژکتور COB نور را با شدت بالا و به طور متمرکز پخش می‌کند و به همین خاطر در مکان‌هایی مثل رستوران و آشپرخانه و حتی خیابان‌ها کاربردی است.

تفاوت پروژکتور LED و SMD

اولین و مهم‌ترین تفاوت تفاوت پروژکتور SMD با COB و LED، بحث نحوه نورپردازی آن‌ها است. پروژکتورهای SMD زاویه پخش نور بزرگ‌تری دارند و به همین خاطر برخلاف پروژکتورهای ال ای دی‌ که نوردهی آن‌ها در فضاهای بسته و سایز متوسط مناسب است، پروژکتورهای اس ام دی در فضاهای باز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرق دیگر، بحث ساختاری است. پروژکتورهای LED دارای دیودهایی هستند که به جریان برق به شکل مستقیم وصل شده و به این ترتیب نور را منتشر می‌کنند. اما به تدریج با پیشرفت در فرایند ساخت لامپ‌ها و پروژکتورها، و توسعه فرایند مسطح سازی در تراشه‌های نیمه هادی، نسل‌های دیگری از این نوع پروژکتور به نام پروژکتور SMD تولید شدند.

در این حالت تراشه‌ها حالتی مسطح پیدا کرده و برای نصب دیودها بر روی آن‌ها از فناوری به نام نصب سطحی استفاده می‌شود. در نتیجه دیگر نیازی به سوراخ کردن برد وجود نخواهد داشت.

تفاوت پروژکتور SMD و COB

تفاوت پروژکتور سی او بی با اس ام دی

در زیر مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع پروژکتور را فهرست کرده‌ایم:

1- همان‌طور که اشاره کردیم، پروژکتورهای اس ام دی نور را به صورت یکنواخت پخش می‌کنند. حال آن‌که زاویه تابش پروژکتورهای سی او بی نور به صورت متمرکز است.

2- پروژکتور اس ام دی به دلیل آن‌که نور را یکنواخت و گسترده پخش می‌کند، حرارت زیادی تولید نمی‌کند و حتی در خیلی مدل‌ها به هیت سینک نیاز ندارد. این در حالی است که گرمایش زیاد یکی از مشکلات پروژکتور COB است و آن‌ها توان دفع حرارت کمی دارند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: کاربرد ریسه ال ای دی

3- هرچند که هر دو پروژکتورهای اس ام دی و سی او بی از نظر بازدهی از نمونه‌های معمولی LED بهتر هستند، اما در یک مقایسه کلی، طول عمر، کیفیت و بهره‌وری نوردهی پروژکتورهای SMD بهتر از پروژکتورهای COB است.

4- از پروژکتورهای اس ام دی در انواع محوطه‌ها، محیط‌های گسترده و فضاهای بزرگ استفاده می‌کنند، اما پروژکتورهای سی او بی برای روشنایی با شدت بالا در یک محدوده خاص کاربرد دارند.

5- پروژکتورهای SMD قابل تعمیر هستند و حتی قطعات معیوب آن‌ها می‌توان تعویض کرد، اما اکثر مدل‌های لامپ COB قابل تعمیر نیستند.

تفاوت پروژکتور SMD با COB و LED از نظر قیمت

یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب هر محصولی، بحث قیمت آن‌ها است. پروژکتورهای فوق هم از نظر قیمتی با یکدیگر تفاوت جدی دارند و از این نظر بد نیست اشاره‌ای به این بحث داشته باشیم.

به طور کلی پروژکتور led چون تکنولوژی قدیمی‌تری دارد، قیمتش نسبت به دو مدل دیگر ارزان‌تر است. هرچند که این قیمت پایین‌تر در بلندمدت جبران می‌شود؛ زیرا این پروژکتورها هم مصرف انرژی بالاتری دارد و هم عمرشان به نسبت کوتاه‌تر است.

از سوی دیگر قیمت پروژکتور SMD و همچنین قیمت پروژکتور COB بر اساس توان و مقدار شار نوری آن‌ها (و همچنین در مورد SMDها با توجه به رنگ نور و نوع چیپ) تعیین می‌شود.

معمولا پروژکتورهای COB قیمت بالاتری دارد و به همین خاطر خیلی از متخصصین این حوزه معتقدند که پروژکتور smd مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه برای خرید است.

سخن پایانی

در این مطلب ضمن توضیح تفاوت پروژکتور SMD با COB و LED، بیان کردیم که هر کدام از آن‌ها چه کاربردهایی دارند و از لحاظ ساختاری چگونه تولید می‌شوند. به طور کلی این سه نوع پروژکتور در پارامترهای زاویه توزیع نور، طول عمر، دفع حرارت، کیفیت نوردهی و کاربرد با یکدیگر فرق دارند.

پروژکتور COB نسبت به SMD و LED جدیدتر است و از این لحاظ ویژگی‌های مثبتی نسبت به آن دو دارد. در عین حال دوام پروژکتور SMD به دلیل پخش یکنواخت نور و گسترده شدن LED ها روی برد، بیش از بقیه است. جدای از همین این‌ها، انتخاب پروژکتور مناسب با توجه به نیاز شما باید صورت گیرد.

پیشنهاد ما این است که برای خرید پروژکتور، حتما به برند سازنده دقت نمایید و با توجه به اجناس تقلبی که در بازار به وفور یافته می‌شوند، خرید خود را از جای مطمئن انجام دهید. ما در همین راستا در مجموعه یکتا لایت عرضه‌کننده انواع پروژکتورها از بهترین برندها، شامل برند نما نور، فراه نور، پارس شعاع، صبا ترانس، آلور و … هستیم.

همین حالا می‌توانید می‌توانید برای دریافت مشاوره درباره خرید انواع پروژکتور و اطلاع از قیمت آن‌ها با شماره‌های 021335068 یا 021335095 یا 021335089 تماس بگیرید و با کارشناسان یکتا لایت فروشگاه محصولات برقی در لاله زار در ارتباط باشید. بیشتر بدانید.

محصولات روشنایی و برقی که می‌توانید از یکتا لایت تهیه کنید

‫0/5 (0 امتیاز )
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

محصولات
پروژکتور-COB
پروژکتور COB
پروژکتور-LED
پروژکتور LED
پروژکتور-Smd
پروژکتور SMD
چراغ-پنلی-توکار-smd
پنل smd توکار
چراغ COB روکار
10
چراغ با آینه
چراغ-پنلی
چراغ پنلی
چراغ-پنلی-توکار-cob
چراغ پنلی توکار COB
چراغ-خیابانی
چراغ خیابانی
چراغ-دکوراتیو
چراغ دکوراتیور
چراغ-دیواری
چراغ دیواری
چراغ-ریلی
چراغ ریلی
چراغ-سقفی
چراغ سقفی
سقفی-روکار
چراغ سقفی روکار
چراغ-سقفی-روکار-smd
چراغ سقفی روکار SMD
چراغ-سقفی-سنسوردار
چراغ سقفی سنسوردار
چراغ-محوطه-ویلا
چراغ محوطه ویلا
روشنایی
روشنایی
ریسه-LED
ریسه LED
لامپ-LED
لامپ LED
نور-پردازی-نما2
نورپردازی نما
خرید تلفنی