تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی

مشاوره و خرید و یا استعلام قیمت

تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی از هر نظر در چیست؟ کابل افشان چه تفاوت‌هایی با کابل مفتولی دارد؟ این یکی از سوالاتی است که قبل از خرید سیم و کابل حتما باید پاسخ دقیقی برای آن داشته باشیم.

امروزه تقریبا همه شرکت‌های تولیدی سیم و کابل محصولاتشان را در انواع مختلف کابل مفتولی، افشان و نیمه افشان تولید می‌کنند. هر یک از این کابل‌ها با توجه به ساختار خاص خود، کاربرد ویژه‌ای هم دارند.

سعی کرده‌ایم در ادامه این مطلب تفاوت‌های میان کابل افشان و کابل مفتولی را توضیح دهیم و کاربردهای اصلی هر یک از آن‌ها را بیان کنیم.

کابل افشان چیست؟

قبل از آن‌که تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی را بیان کنیم، باید این دو نوع کابل را دقیقا بشناسیم. کابل افشان را این‌طور تعریف می‌کنند:

«از به‌هم تابیده شدن چند رشته سیم رسانای نازک که روی آن را هم عایق می‌پوشاند، کابل افشان به‌وجود می‌آید».

بارزترین ویژگی کابل افشان انعطاف‌پذیری فوق‌العاده زیاد است. اساسا به همین خاطر نام به کابل افشان «کابل نرم» گفته می‌شود.

هادی به کار رفته در کابل افشان از جنس فلز مس آنیل شده است و شرکت‌های تولیدکننده آن در ایران مثل سیم و کابل سیمکو از عایق PVC به عنوان روکش برای آن استفاده می‌کنند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: بهترین برند کابل آلومینیوم

انعطاف زیاد کابل افشان آن را به پرفروش‌ترین انواع سیم و کابل تبدیل کرده و عمده مصرف آن در وسایل الکتریکی و مراکز توزیع برق است.

کابل مفتولی چیست؟

با درهم تنیده شدن چند رشته سیم مفتولی، «کابل مفتولی» به‌وجود می‌آید. کابل مفتولی ، خشک و شکننده است و انعطاف بالایی ندارد، به همین خاطر از آن در نقاطی استفاده می‌شود که پیچش زیادی نداشته باشد.

کابل مفتولی نیز عایقی از جنس پی‌وی‌سی دارد و در برخی موارد با اضافه کردن شیلد (محافظ) استحکامش را بیشتر هم می‌کنند.

انواع کابل مفتولی با ولتاژهای مختلف از 300 و 450 ولت تا 600 و 750 ولت توسط شرکت‌های تولیدی به بازار عرضه می‌شود. برخی از پراستفاده‌ترین انواع کابل مفتول عبارتند از: کابل مفتولNYY،کابل مفتول تک رشته‌‌ای، کابل مفتولی 6*2 و کابل مفتولی NYRY.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

تفاوت کابل افشان و مفتولی

کابل افشان و مفتولی در موارد زیر با هم فرق دارند:

انعطاف‌پذیری

این بدون تردید مهم‌ترین تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی است. کابل مفتولی از رشته‌های هادی مس کلاس 2 ساخته شده که ضخیم بوده و به هیچ‌ عنوان انعطاف ندارد.

در نقطه مقابل، کابل‌های افشان از کنار هم قرار گرفتن چند رشته نازک هادی از جنس مس کلاس 5 تشکیل یافته که به آن قابلیت انعطاف‌پذیری و مانور بسیار بالاتری می‌دهد.

انتقال جریان الکتریکی

نوع هادی و اندازه سطح مقطع آن چگونگی عبور جریان الکتریکی از سیم و کابل را مشخص می‌کند. از این لحاظ تفاوت کابل مفتولی و افشان را باید در قطر‌های مشابه بررسی کرد.

بخوانید تا بیشتر بدانید: کابل آلومیینوم چیست؟

میزان جریان برق عبوری در کابل‌های هم‌قطر افشان و مفتولی معمولا تفاوت چندانی نمی‌کند، ولی به علت سفت بودن و یکدست بودن سطح هادی در کابل مفتولی، الکتریسیته در آن اصولا بهتر و راحت‌تر از کابل افشان عبور می‌کند.

استحکام

منظورمان میزان استحکام و مقاومت کابل در برابر عوامل خارجی است. از این نظر کابل مفتولی نسبت به کابل افشان غالبا مقاومت بیشتری دارد. به همین خاطر است که در نقاط پر تنش مکانیکی مثل درون دیوار یا زیر زمین از کابل مفتولی به جای کابل افشان استفاده می‌شود.

شکنندگی

کابل‌های مفتولی به طور کلی فرم‌پذیرند، اما به دلیل اینکه پوسته این نوع کابل‌ها از جنس مفتول است، الکترون‌ها آزادانه در سطح خارجی هادی کابل جابه‌جا می‌شوند و این در دراز مدت باعث می‌شود تا کابل‌ها دچار شکنندگی شوند. اما در کابل‌‌های افشان به دلیل این که سطح خارجی سیم بیشتر است، شکنندگی کابل هم خیلی کم‌تر می‌شود.

قیمت

قیمت سیم و کابل تا حد زیادی به هادی به کار رفته در آن بستگی دارد. اگر جنس هادی از مس باشد، مسلما قیمت آن از کابلی که هادی آن از آلومینیوم است گران‌تر خواهد بود.

از این نظر قضاوت در مورد قیمت کابل مفتولی و افشان باید با توجه به جنس هادی آن صورت بگیرد. به طور کلی اما قیمت کابل افشان بیش از قیمت کابل مفتولی خواهد بود.

با بررسی لیست‌ قیمت‌های محصولات تولیدی شرکت‌هایی مثل سیم و کابل اعتماد البرز و سیم و کابل افشارنژاد خراسان این مسئله به وضوح قابل مشاهده است.

مقایسه کابل افشان و کابل مفتولی از نظر کاربرد آن‌ها

با توجه به تفاوت‌های ساختاری‌ای که کابل افشان و کابل مفتولی دارند، عمده کاربرد آن‌ها را می‌توان در دسته‌های زیر جای داد:

کاربردهای کابل افشان

  • برای ایجاد اتصال در وسایل برقی
  • نقاطی که کابل به طور مستقیم به دو شاخه وسایل الکتریکی وصل می‌شود
  • استفاده در پمپ‌های آب
  • بهترین کابل برای استفاده در سیم‌کشی ساختمان‌ها
  • استفاده در مراکز توزیع برق و همچنین نیروگاه‌ها (در کنار سایر انواع کابل)
  • و …

کاربردهای کابل مفتولی

  • استفاده به صورت کابل توکار در برخی از ساختمان‌ها (مثلا زیر گچ‌بری و …)
  • برای انتقال جریان برق در مسافت‌های طولانی
  • استفاده در نقاطی که کابل کشی به صورت افقی انجام می‌شود
  • در خطوط هوایی انتفال برق
  • برای استفاده هم در محیط‌های خشک و هم در محیط‌های مرطوب
  • کاربرد ویژه در صنعت مثل استفاده در توزیع برق نیروگاه‌ها، ساخت تابلو برق و همچنین کابل‌کشی در لوله‌های خرطومی، ساده و …

کابل مفتولی بخریم یا کابل افشان؟

این سوال پاسخ مشخص و یکسانی ندارد. باید ببینیم برای چه مکانی کابل می‌خریم و چه انتظاراتی از آن داریم. همان‌طور که بیان کردیم، کابل مفتولی هم جریان الکتریکی را در فرکانس بالا به شکل یکنواخت عبور می‌دهد، هم مقاومت مکانیکی بالاتری دارد و هم قیمت آن مناسب است.

از این نظر در مسیرهای طولانی و صاف و بدون پیچ‌وخم، و همچنین در نقاطی که تنش مکانیکی بالایی وجود دارد، کابل مفتولی گزینه بهتری خواهد بود.

در نقطه مقابل، مهم‌ترین مزیت کابل افشان بحث انعطاف‌پذیری آن است. در خیلی از وسایل الکتریکی یا در جاهای مختلفی ممکن است نیاز باشد که سیم و کابل دائما پیچ‌وتاب بخورد.

به همین خاطر کابل افشان برای کابل‌کشی مسیرهای مارپیچ، تابلو کنترل، سیم‌کشی ساختمان و استفاده در ماشین‌آلات صنعتی مناسب‌تر خواهد بود.

سخن پایانی

سعی کردیم تا در این مطلب تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی را کامل توضیح دهیم و بررسی کنیم که برای هر نیازی کدام یک از این دو نوع کابل بیشتر به درد می‌خورند.

با این حال اگر علاقه‌مندید که اطلاعات دقیق‌تری در این رابطه به‌دست آورید یا می‌خواهید با بهترین برندهای تولیدکننده کابل مفتولی و افشان آشنا شوید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه یکتا لایت – فروشگاه لوازم الکتریکی در لاله زار – ارتباط برقرار نمایید.

کارشناسان ما با شماره تماس‌‌های 02133115068 و 02133115095 و 02133115089 پاسخ‌گوی سوالات شما هستند و آماده‌اند تا سفارش‌های شما را از بهترین سیم برق ساختمان به ثبت برسانند. بیشتر بدانید.

لیست قیمت سیم و کابل

لیست قیمت برندها

‫0/5 (0 امتیاز )
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

محصولات
اعتماد-البرز
اعتماد کابل البرز
زرتافته-کرمان
سیم و کابل زرتافته کرمان
سات-کابل
سیم و کابل سات کابل مهر
کرمان (2)
سیم و کابل کرمان
مغان2
سیم و کابل مغان
همدان2
سیم و کابل همدان
پژواک-همدان
سیم وکابل پژواک همدان
سمنان2
سیم وکابل سمنان
شاهین
سیم وکابل شاهین
متال
کابل متال
افشار-نژاد
لیست قیمت سیم و کابل خراسان افشارنژاد
زاگرس
لیست قیمت کابل زاگرس
سیم افشان
سیم افشان
کابل آلومینیومی
کابل آلومینیومی
photo_2023-10-01_23-44-05
کابل آنتن
کابل افشان
کابل افشان
کابل شیلد دار
کابل شیلد دار
photo_2023-10-01_23-34-44
کابل فرمان
photo_2023-10-01_23-43-16
کابل کولری
photo_2023-10-01_04-51-18
کابل مخابراتی
photo_2023-10-01_04-50-52
کابل مفتول
کابل نسوز
کابل نسوز
خرید تلفنی