6 تفاوت لامپ ال ای دی و اس ام دی

مشاوره و خرید و یا استعلام قیمت

تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ اس ام دی چیست؟ کدام یک از این دو نوع لامپ بهتر هستند؟ طول عمر لامپ ال ای دی بیشتر است یا اس ام دی؟ خیلی‌ها به اشتباه لامپ‌های LED را با لامپ‌های SMD یکی فرض می‌کنند، در حالی که این دو نوع لامپ تفاوت‌های زیادی داشته و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

مکان‌هایی که نورپردازی جذاب و شکیل دارند، توسط معمارانی طراحی شده‌اند که به خوبی تفاوت‌های این دو نوع لوازم روشنایی را می‌دانسته و در جای درست، از لامپ مناسب استفاده کرده‌اند.

از آن‌جایی که لامپ‌ها در صنایع برق و روشنایی یکی از اصلی‌ترین تولیدات هستند و هر روز مدل‌های مدرن‌تری از آن‌ها به بازار عرضه می‌شود، در مطلب زیر قصد داریم دو لامپ LED و SMD را که بسیار هم پرفروش هستند با یکدیگر مقایسه کنیم و به معایب و مزایای هر یک اشاره نماییم.

لامپ LED چیست؟

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ اس ام دی

اجازه دهید اول ببینیم منظور از لامپ ال ای دی چیست. LED مخفف عبارت انگلیسی Light Emitting Diode به معنای دیود ساطع کننده نور است.

دیود که نور را از خود ساطع می‌کند، وسیله‌ای نیمه هادی است و به محض آن‌که جریان الکتریکی از آن عبور کند (جریان به آند آن وارد و از کاتد دیود خارج می‌شود)، نور مرئی را منتشر می‌کند.

مزایا و معایب لامپ LED

مزیت‌های لامپ led بسیار بیشتر از معایب آن است و همه آن‌ها را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

• شدت نور مناسب

• مصرف انرژی کم

• نوردهی با کیفیت (رنگ‌ها زیر آن تغییر نمی‌کنند)

• بسیار مقاوم در برابر ضربه (به دلیل وجود حباب نشکن)

• امکان استفاده در انواع مکان‌های گرم و سرد

• روشن شدن فوری

• طول عمر زیاد (حتی در صورت روشن و خاموش شدن دائمی)

• پخش نور 360 درجه‌ای

• فاقد مواد مضر مثل جیوه

• عدم انتشار اشعه ماورا بنفش UV

• انتشار کم اشعه مادون قرمز

• مناسب برای استفاده در ابزارهای مختلف از جمله خودرو، چراغ مطالعه

• قیمت بالا در مقایسه با دیگر انواع لامپ‌ها

• پخش نور به‌صورت متمرکز (که می‌تواند در زمان طولانی برای چشم اذیت‌کننده باشد)

لامپ SMD چیست؟

لامپ اس ام دی چیست

SMD مخفف surface-mount LED است که معنای آن یعنی «ال ای دی های نصب شده روی سطح صاف». در لامپ‌های smd در واقع اندازه لامپ کم‌تر شده و در عین حال چند رنگ در یک واحد لامپ ال ای دی ترکیب شده‌اند.

SMD ها بر روی یک بورد الکترونیکی نصب می‌شوند و ابعاد کوچکی دارند. در این لامپ‌ها فاصله بین پیکسل‌ها اندک است. کم شدن فاصله بین پیکسل‌ها بر وضوح و کیفیت تصاویر تاثیر می‌گذارد و استفاده از سه رنگ متفاوت (زرد و قرمز و سبز) باعث بهبود کیفیت نوردهی لامپ می‌شود.

از تکنولوژی لامپ‌های SMD LED در ساخت انواع پروژکتورها استفاده می‌شود. در واقع تمامی لامپ‌های حبابی که در بازار با نام ال ای دی به فروش می‌رسند، نوعی لامپ SMD هستند.

جدای از آن، این نوع لامپ‌ها برای طراحی بردهای الکترونیکی ظریف یا مکان‌هایی که نیاز به تعداد زیادی لامپ LED برای تامین حجم بالایی از روشنایی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر پروژکتور SMD فراه نور و همچنین انواع لامپ SMD نمانور از جمله پرفروش‌ترین‌ها در رده این محصولات هستند.

مزایا و معایب لامپ SMD

مهم‌‎ترین ویژگی‌های لامپ SMD به شرح زیر است:

• تنوع رنگی بسیار بالا

• وضوح نور عالی

• اشغال فضای اندک

• امکان تنظیم زاویه دید برای جلوگیری از ایجاد آسیب بصری

• پخش نور بسیار گسترده (که منجر به عدم امکان دیده شدن نور از فاصله‌های خیلی زیاد می‌شود)

• عدم امکان استفاده در محیط‌های باز

تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ اس ام دی

مقایسه لامپ ال ای دی با اس ام دی

در ادامه ضمن مقایسه بین این دو لامپ، از میان لامپ LED یا لامپ SMD انتخاب خود را انجام می‌دهیم:

1- از نظر شدت و کیفیت پخش نور

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد: نور لامپ led بهتر است یا smd؟ در واقع اولین تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ اس ام دی، میزان نوردهی آن‌ها است. اساسا لامپ LED شدت نور بسیار زیادی دارد و نور را به شکل متمرکز پخش می‌کند و نسبت به ظرفیتی که دارد (بر حسب وات)، می‌تواند محیط بزرگی را روشن کند.

البته انتشار نور SMD نیز کاملا گسترده است و شاید مزیت مهم‌تر از آن، یکنواختی نور آن باشد. این لامپ‌ها نور را به طور یکنواخت در همه جای اتاق پخش می‌کنند و به همین خاطر در فضاهای بسته بسیار به کار می‌آیند.

در مقابل نور لامپ ال ای دی بسیار متمرکز است و خوب پخش نمی‌شود. همچنین اس ام دی ها زاویه تابش 120 درجه‌ای دارند که حتی از لامپ‌های هالوژن هم گسترده‌تر است.

2- از نظر تنوع رنگ

در حوزه صنایع برق به این پارامتر می‌گویند «کنترل رنگ». یعنی این‌که هر لامپ چه تنوع رنگی دارد و چه رنگ‌هایی می‌تواند از آن ساطع شود.

تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی

از این نظر لامپ اس ام دی دست بالا را دارد، زیرا این لامپ‌ها طیف گسترده‌ای از رنگ‌های جذاب را دارند که توسط یک تراشه از SMD تولید می‌شود. همچنین لامپ‌های SMD قابلیت برنامه‌ریزی دارند و می‌توان بر روی یک تراشه شیوه‌های متفاوتی از نورپردازی و رقص نور را برنامه‌ریزی کرد.

ایجاد تنوع رنگی در لامپ‌های LED اما به‌وسیله لنز آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود. یعنی با تغییر پوشش رویی لامپ، می‌توان رنگ‌های مختلفی را از لامپ ال ای دی مشاهده کرد که البته به تنوع لامپ‌های SMD نیست.

3- از نظر طول عمر

بارها از ما سوال شده که طول عمر لامپ led بهتر است یا smd؟ درست است که لامپ‌های LED طول عمر بالایی دارند، اما طول عمر و دوام SMD معمولا از آن‌ها هم بیشتر است. یک لامپ ال ای دی استاندارد به‌طور معمول 3000 ساعت کار خواهد کرد، اما طول عمر یک لامپ SMD استاندارد حتی به بیش از 5000 ساعت می‌رسد.

4- از نظر تولید گرما

این فاکتور به این معناست که لامپ بعد از روشن شدن چقدر داغ می‌شود و گرما از خود ساطع می‌کند. لامپ‌های LED به این خاطر این‌که نور را متمرکز نموده و با شدت پخش می‌کنند، خیلی سریع داغ می‌شوند و روی دمای محیط هم تاثیر می‌گذارند.

تفاوت لامپ LED با SMD

به همین خاطر است که در این لامپ‌ها از «هیت سینک» که به سرد شدن لامپ در مدت زمان روشنایی و همچنین افزایش دوام آن کمک می‌کند.

در نقطه مقابل، لامپ‌های SMD به دلیل اینکه بر روی سطح نسبتا بزرگ‌تری پراکنده می‌شوند و نور را به‌ صورت گسترده منتشر می‌کنند، کم‌تر داغ می‌شوند و نیازی به استفاده از هیت سینک هم ندارند.

5- از نظر میزان مصرف انرژی

فرق بین لامپ ال ای دی و اس ام دی از این نظر چندان زیاد نیست، زیرا هر دو لامپ‌های LED و SMD بسیار کم‌مصرف هستند و از این لحاظ گزینه‌هایی ایده‌آل برای سیستم نورپردازی ساختمان‌ها به شمار می‌آیند. با این حال، مصرف انرژی لامپ اس ام دی همچنان از لامپ LED کم‌تر است و از این لحاظ نیز این لامپ‌ها برتری دارند.

6- از نظر محل استفاده

از لامپ‌های LED بیشتر برای روشنایی عمومی در منازل، دفاتر، و فضاهای تجاری کوچک استفاده می‌شود. دلیل این امر هم به بحث صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مصرف انرژی بسیار مناسب نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، کیفیت نور خوب، دمای رنگ قابل تنظیم و… برمی‌گردد.

تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی

در نقطه مقابل، عمده استفاده از لامپ‌های SMD در استودیوهای عکاسی و فضاهای نمایشگاهی و همچنین برای پیاده‌سازی سیستم‌های نورپردازی چند منظوره است.

در واقع این لامپ‌ها زمانی انتخاب می‌شوند که نیاز به نور با کیفیت و متنوع در دمای رنگ احتیاج باشد. مخصوصا در نمای ساختمان‌ها نیز از لامپ smd بسیار استفاده می‌شود. شرکت‌های معتبری مثل شیله و دانی نور انواع چراغ‌های ال ای دی و اس ام دی را با کاربردهای مختلف تولید می‌کنند.

لامپ ال ای دی بهتر است یا اس ام دی؟

لامپ ال ای دی بهتر است یا اس ام دی

لامپ‌های SMD در واقع نسل دوم لامپ LED هستند و از این نظر هم مدرن‌ترند و هم ویژگی‌های متمایزکننده‌ای نسبت به بقیه لامپ‌ها دارند که بالاتر توضیح دادیم. در نتیجه بدیهی است که لامپ smd در مقایسه با led گزینه بهتری برای خرید محسوب می‌شود.

در نظر داشته باشید که لامپ‌های اس ام دی روی سطوح صاف به راحتی نصب می‌شوند، هزینه‌های نگهداری کم‌تری دارند و تکنولوژی ساخت آن‌ها نیز جدیدتر است. در نتیجه انتخاب ما از میان این دو گزینه، لامپ SMD است که کارایی بیشتری از LED ها دارند.

سخن پایانی

در این مطلب تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ اس ام دی را بیان کردیم، اما در نهایت انتخاب میان این دو لامپ به نیاز شما برمی‌گردد. به دلیل تکنولوژی جدیدتر، لامپ‌های اس ام دی گزینه بهتری در اکثر موارد به شمار می‌روند.

در حالی که ساخت لامپ‌های led در چند دهه قبل خود انقلابی در صنایع برق و روشنایی بود، حالا لامپ‌های smd که در واقع آن‌ها نیز نوعی لامپ led هستند، یکی از جدیدترین ابزارها برای افزایش بهره‌وری در سیستم‌های نورپردازی محسوب می‌شوند.

چنانچه علاقه‌مندید در مورد کاربرد هر یک از این نوع لامپ‌ها بیشتر بدانید و با بهترین برندهای تولیدکننده آن‌ها آشنا شوید، می‌توانید از طریق شماره تماس 09128122145 با کارشناسان مجموعه یکتا لایت در ارتباط باشید.

همچنین جهت مشاهده لیست قیمت پارس شعاع توس ، لیست قیمت محصولات مازی نور ، لیست قیمت محصولات zfr ، لیست قیمت محصولات آلور ، لیست قیمت محصولات دانی نور ، لیست قیمت محصولات فراه نور با ما در تماس باشید.

همچنین می‌توانید سفارش خود را در یکتا لایت به‌صورت آنلاین ثبت کنید و محصولات مدنظر خود را با ضمانت اصالت کالا و با بهترین قیمت درب محل دریافت نمایید. بیشتر بدانید.

‫0/5 (0 امتیاز )
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

محصولات
پروژکتور-COB
پروژکتور COB
پروژکتور-LED
پروژکتور LED
پروژکتور-Smd
پروژکتور SMD
چراغ-پنلی-توکار-smd
پنل smd توکار
چراغ COB روکار
10
چراغ با آینه
چراغ-پنلی
چراغ پنلی
چراغ-پنلی-توکار-cob
چراغ پنلی توکار COB
چراغ-خیابانی
چراغ خیابانی
چراغ-دکوراتیو
چراغ دکوراتیور
چراغ-دیواری
چراغ دیواری
چراغ-ریلی
چراغ ریلی
چراغ-سقفی
چراغ سقفی
سقفی-روکار
چراغ سقفی روکار
چراغ-سقفی-روکار-smd
چراغ سقفی روکار SMD
چراغ-سقفی-سنسوردار
چراغ سقفی سنسوردار
چراغ-محوطه-ویلا
چراغ محوطه ویلا
روشنایی
روشنایی
ریسه-LED
ریسه LED
لامپ-LED
لامپ LED
نور-پردازی-نما2
نورپردازی نما
خرید تلفنی