نورپردازی مخفی

مشاوره و خرید و یا استعلام قیمت

نور مخفی چیست و چه کاربردهایی در دکوراسیون ساختمان دارد؟ در طراحی دکور ساختمان یکی از مواردی که به طور ویژه مورد توجه معماران قرار می‌گیرد، نحوه نورپردازی محیط داخلی است.

حالا که اکثر ما در ساختمان‌های کوچک زندگی می‌کنیم، یک نورپردازی دقیق و مناسب می‌تواند نقش مهمی در زیباسازی فضا و همچنین بازتر نشان دادن آن داشته باشد.

این دقیقا کاری است که سیستم «نور مخفی» در ساختمان انجام می‌دهد. اگر علاقه‌مندید در مورد نور مخفی و روش‌های پیاده‌سازی آن بیشتر بدانید، تا انتها همراهمان باشید.

نور مخفی چیست؟

نور مخفی چیست

اجازه دهید در ابتدا توضیح دهیم که نور مخفی اصلا به چه معناست. دیزاینرهای فضای داخلی ساختمان در تعریف مفهوم نور مخفی این‌طور بیان می‌کنند:

«شیوه‌ای از نورپردازی است که پس از اجرای آن، بازتاب نور روی سطوح و وسایل مختلف قابل مشاهده است، اما منشأ نور پنهان است».

نور مخفی بیشتر با استفاده از محصولات روشنایی از قبیل لامپ‌های شلنگی، ریسه‌های اس‌ام‌دی (SMD) و همین‌طور لامپ ال‌ای‌دی (LED) اجرا می‌شود.

برای پیاده‌سازی سیستم نور مخفی این چراغ‌ها را درون سقف کاذب، در نزدیکی گچ‌بری‌های سقف یا دیوار و داخل کناف کار می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود که نوری به‌اندازه و یکنواخت در محیط پخش شود.

مزایای نور مخفی

نورپردازی مخفی

سوال اینجاست که انواع نور مخفی چه مزایایی دارند که باعث شده آن‌ها محبوب‌ترین شیوه نورپردازی در ساختمان‌های امروزی باشند؟ مزایای عمده این سیستم نورپزداری به شرح زیرند:

• چشم اذیت نمی‌شود؛ از آن‌جایی که در سیستم نور مخفی منشأ نور پنهان است، چشم مستقیم لامپ و چراغ را نمی‌بیند. این مسئله کیفیت نورپردازی را افزایش می‌دهد و آسیب‌های احتمالی چشم را کم می‌کند.

• فضا را مدرن می‌کند؛ نورپردازی به شیوه نور مخفی نه تنها همخوانی بسیار مناسبی برای دکوراسیون‌های مدرن دارد، بلکه خودش اِلمانی از طراحی جدید و به‌روز به حساب می‌آید.

• بزرگ‌تر کردن فضا؛ نورپردازی مخفی اگر به درستی پیاده شود، تاثیر زیادی در بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضاهای کوچک خواهد داشت. مخصوصا برای اتاق‌هایی که سقف کوتاه دارند، این روش بهترین گزینه برای نورپردازی فضا است، چون محیط را بازتر نشان می‌دهد.

• کاهش مصرف برق؛ در نورپردازی به صورت مخفی مصرف انرژی کاهش می‌یابد و علت این مسئله به آن خاطر است که اساسا چراغ‌هایی که در این سیستم به کار می‌روند اکثرا بسیار کم‌مصرف هستند و طول عمر بالایی هم دارند.

نورپردازی مخفی چیست

کاربرد نور مخفی در ساختمان

با توجه به مزایایی که انواع نور مخفی دارد، طبیعی است که به روش‌های مختلف مورد استفاده هم قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین کاربردهای نور مخفی را توضیح داده‌ایم:

نورپردازی مخفی در سقف

یکی از بهترین مکان‌های برای اجرای سیستم نور مخفی، سقف ساختمان است. مخصوصا امروزه که کناف‌کاری و سقف کاذب هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اجرای نور مخفی ساده‌تر از قبل شده است.

با اجرای سیستم نور مخفی در سقف بدون آن‌که نور به صورت مستقیم بتابد و چشم را اذیت کند، بازتاب آن روی وسایل می‌افتد و همه چیز به شکلی باکیفیت‌تر نمایش داده می‌شود.

نور مخفیِ سقف را در محل‌های مختلفی می‌توان اجر کرد. مثلا سقف هال و پذیرایی، سقف اتاق خواب و سقف آشپزخانه از بهترین نقاط ساختمان برای اجرای این سیستم هستند.

منتهی دقت کنید که میزان نور، اندازه لامپ‌ها و رنگ نور لامپ‌ها مناسب با مکانی باشد که در آن از نور مخفی استفاده می‌کنید. مثلا اگر اتاق خواب کوچک است و ارتفاق سقف هم کم است، بهتر است از لامپ‌های ریز با نور سرد استفاده شود. اما برای فضای بزرگ می‌توان از چراغ‌های بزرگ‌تر استفاده کرد.

کاربرد نور مخفی در سقف ساختمان

نورپردازی مخفی در سرویس بهداشتی و حمام

امروزه اکثر ساختمان‌هایی که لوکس هستند، از نور مخفی در سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند. این سیستم نورپردازی فضای مطبوعی را در دستشویی ایجاد می‌کند و علاوه بر آن‌که نور مناسب و به‌اندازه‌ای به ما می‌دهد، دکوراسیون را زیباتر از آن‌چه که هست نشان می‌دهد.

بخوانید تا بیشتر بدانید: ریسه LED چیست؟

می‌توانید ریسه‌های نور مخفی را در سقف و دیوار سرویس بهداشتی و حمام قرار دهید یا آن‌که آن‌ها را پشت قاب آینه و پشت باکس حمام بگذارید.

کاربرد نور مخفی در سرویس بهداشتی

نورپردازی مخفی در آشپرخانه

آشپزخانه از آن دسته از محیط هایی است که هرچه نور فضا در آن بیشتر باشد، بیشتر به چشم می‌آید. در نتیجه نورپردازی قوی تاثیر زیادی بر جذابیت آن می‌گذارد.

نور مخفی معمولا در آشپزخانه‌هایی با سقف کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه در این آشپزخانه‌‌ها فضای کافی برای نصب لوستر و آویز وجود ندارد و به همین خاطر با اجرای این تکنیک می‌توان به طرز قابل ملاحظه‌ای میزان نور را افزایش داد.

خبر خوب این‌که حتی اگر سقف آشپزخانه شما کوتاه هم نباشد، باز هم با اجرای این تکنیک می‌توانید محیط آشپزخانه خود را زیباتر و دلبازتر کنید.

از سیستم نورپردازی مخفی همچنین می‌توانید در کابینت‌های آشپرخانه استفاده کنید و هم نور را در نقاط تاریک بیشتر کنید و هم زیبایی ظاهری آن‌ها را چشم‌گیرتر کنید. ریسه‌های ال‌ای‌دی و وال واشرها در اینجا بسیار کاربردی خواهند بود.

کاربرد نور مخفی در آشپزخانه

نورپردازی مخفی در اتاق خواب

پیاده کردن سبک نورپردازی مخفی در اتاق خواب، در ساختمان‌های امروزی به یک ضرورت تبدیل شده است. نور مخفی در اتاق خواب آرامش را با خود به ارمغان می‌آورد و به خواب بهتر شما کمک می‌کند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: ایده جذاب برای تزیین خانه با ریسه

اگر از چراغ‌های ال‌ای‌دی‌ کوچک در این بخش استفاده کنید در هر موقع از شبانه‌روز می‌توانید نوری متناسب و زیبا داشته باشید که هم زیباست و هم خواب کسی را برهم نمی‌زند.

کاربرد نور مخفی اتاق خواب

نورپردازی مخفی در سالن‌های ورزشی

در سالن‌های ورزشی تا جای ممکن باید از نور مستقیم پرهیز کرد. استفاده از نور مخفی می‌تواند یک جایگزین عالی برای چنین محیط‌هایی باشد. مخصوصا نورهای مخفی رنگ مثل قرمز یا آبی برای استفاده در سالن‌های بدن‌سازی و استخرها بسیار مناسب‌اند.

نورپردازی مخفی در راهرو و راه پله

نورپردازی مخفی در راهرو و راه پله که اکثر اوقات تاریک هستند، هم بسیار کاربردی است و هم زیبایی بصری دارد. مثلا اگر چراغ ریسه‌ای زیر راه پله کار شود، افراد بدون آن‌که چشمشان اذیت شود به راحتی می‌توانند از پله‌ها پایین روند. سایه روشن‌هایی که نور مخفی در راهرو ایجاد می‌کند نیز فرد را در پیدا کردن ادامه مسیر کمک می‌کند.

کاربرد نور مخفی راه پله ها

انواع لامپ نور مخفی

در اجرای انواع نور مخفی از چراغ‌ها و لامپ‌های مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

چراغ های روشنایی سقف سینی خطی

چراغ‌های سینی روی سقف کار می‌شوند و نور آن‌ها کاملا مخفی است؛ یعنی هرچه نگاه کنید نمی‌توانید لامپ را ببینید، اما بازتاب نور به راحتی قابل مشاهده است. برای نصب چراغ‌های سینی باید سقف باز در بالای دیوار کار شود و شکاف‌هایی در آن‌ها ایجاد شود تا اجازه عبور نور را بدهد.

چراغ‌های هالوژنی

چراغ‌های هالوژنی در طراحی انواع نور مخفی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل این امر به نحوه تابش نور از هالوژن برمی‌گردد. نور ساطع شده از این چراغ‌ها بسیار یکنواخت است و علاوه بر آن‌که محیط را گرم‌تر و دلپذیرتر می‌کند، از خیرگی چشم جلوگیری می‌نماید و نمی‌گذارد که خسته شود.

در سال‌های اخیر مدل‌های جدید چراغ هالوژنی به بازار عرضه شده‌اند که برعکس مدل‌های قدیمی هم مصرف برق کمی دارند، هم طول عمرشان زیاد است و هم گرمای بیش از اندازه تولید نمی‌کنند. توصیه ما هم استفاده از همین مدل‌های جدید هالوژن‌ها است.

چراغ‌های جانبی

این نوع از چراغ‌ها – که نوعی از چراغ دکوراتیو هستند – روی دیوار نصب می‌شوند و نور را به طور یکنواخت به بالا و پایین پخش می‌کنند. روی لامپ‌ آن‌ها هم یک محافظ تیره‌رنگ قرار می‌گیرد که باعث می‌شود منشاء نور تا 95 درصد مخفی شود.

این چراغ‌ها حالت بسیار مدرنی به فضا می‌دهند و مخصوصا در جایی که می‌خواهید روی دیوار نور بتابد (مثلا به دلیل وجود تابلوی نقاشی)، گزینه‌ای ایده‌آل هستند.

چراغ‌های ریسه‌ای

ریسه LED و SMD شلنگی از جمله پرطرفدارترین انواع نور مخفی به شمار می‌روند. ریسه‌های نئون، ریسه‌های نواری و همچنین ریسه‌های شلنگی هم نور زیبایی دارند و هم فضای کمی اشغال کنند. ضمن آن‌که قیمت آن‌ها مقرون به‌صرف است و در عین مصرف انرژی پایین، به راحتی هم نصب می‌شوند.

از انواع چراغ‌های ریسه‌ای در محیط‌های مختلفی مثل پشت کابینت، پشت آینه سرویس بهداشتی، راه پله، کنار باغچه و حتی روی سقف و دیوار از انواع ریسه استفاده می‌شود.

دوام ریسه‌ها نیز در مقابل رطوبت و گرد و غبار بسیار بالاست و با توجه به رنگ‌بندی متنوعی که دارند، یک گزینه عالی برای ایجاد سیستم نور مخفی محسوب می‌شوند.

وال واشر

در وال واشرها چند لامپ بسیار ریز روی یک بدنه به شکل خطی نصب شده‌اند. وال واشر نور مناسبی دارد و پرتاب نور آن هم قدرتمند است.

از این رو می‌توانند محیط‌های بزرگ‌تر را هم به خوبی روشن کنند. معماران برای اجرای نورپردازی مخفی از وال واشر معمولا در فضاهایی مثل اطراف ستون و جداره‌های سقف استفاده می‌کنند.

بهترین رنگ برای نور مخفی

نور مخفی در رنگ‌های مختلفی اجرا می‌شود که هر یک از آن‌ها تاثیرات خاص خود را دارند. بهترین گزینه‌هایی که در مورد رنگ نور مخفی در اختیار دارید عبارتند از:

  • نور زرد؛ زرد محبوب‌ترین رنگ در لامپ‌های لوستر و هالوژن است، منتهی در مورد سیستم نور مخفی خیلی کاربرد ندارد و بهتر است به جای آن از چراغ‌هایی با نور آفتابی استفاده شود.
  • نور سفید یخی؛ استفاده از این نور در سرویس بهداشتی و حمام و آشپرخانه ایده‌آل است، منتهی در اتاق پذیرایی بهتر است ترکیب آن را با چراغ زرد یا آفتابی به کار ببرید.
  • نور مخفی قرمز؛ استفاده از نور قرمز در ساختمان‌های مسکونی، چه داخل منزل باشد چه در مشاعات، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. قرمز رنگ تنش‌زا است و ضربان قلب را بالا می‌برد. در عوض استفاده از آن در سالن‌های ورزشی می‌تواند ایده خوبی باشد.
  • نور سبز و آبی؛ سبز و آبی رنگ‌های سرد هستند و طبیعتا باید در مکان‌هایی که در آن نیاز به آرامش دارید، مثلا اتاق مطالعه یا اتاق خواب، به کار روند. از این نورها نیز در سالن پذیرایی استفاده نکنید.
نورپردازی مخفی

سخن پایانی

با توجه به کاربردهای فراوانی که نور مخفی در دکوراسیون ساختمان دارد، برندهای مختلفی انواع چراغ‌ها را برای این سیستم نورپردازی تولید می‌کنند و همین امر باعث شده که کیفیت محصولات در این حوزه به طور کلی بالا رود.

با این حال توصیه می‌کنیم که قبل از خرید حتما با یک مشاور این حوزه مشورت کنید تا بتوانید خریدتان را از بهترین برند با بهترین مدل‌ها انجام دهید.

ما در مجموعه یکتا لایت در همین راستا در کنار شماییم تا بتوانید با خیال راحت محصولات نور مخفی را با مناسب‌ترین قیمت خریداری نمایید.

فروشگاه لوازم الکتریکی یکتا عرضه‌کننده محصولات برندهای معتبر مثل آلور، دانی نور و مازی نور است و ضمانت اصالت کالا دارد. همین حالا می‌توانید لیست قیمت انواع این محصولات را در وب‌سایت یکتا لایت مشاهده نمایید و سفارش خود را ثبت نمایید.

بیشتر بدانید.

‫0/5 (0 امتیاز )
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

محصولات
پروژکتور-COB
پروژکتور COB
پروژکتور-LED
پروژکتور LED
پروژکتور-Smd
پروژکتور SMD
چراغ-پنلی-توکار-smd
پنل smd توکار
چراغ COB روکار
10
چراغ با آینه
چراغ-پنلی
چراغ پنلی
چراغ-پنلی-توکار-cob
چراغ پنلی توکار COB
چراغ-خیابانی
چراغ خیابانی
چراغ-دکوراتیو
چراغ دکوراتیور
چراغ-دیواری
چراغ دیواری
چراغ-ریلی
چراغ ریلی
چراغ-سقفی
چراغ سقفی
سقفی-روکار
چراغ سقفی روکار
چراغ-سقفی-روکار-smd
چراغ سقفی روکار SMD
چراغ-سقفی-سنسوردار
چراغ سقفی سنسوردار
چراغ-محوطه-ویلا
چراغ محوطه ویلا
روشنایی
روشنایی
ریسه-LED
ریسه LED
لامپ-LED
لامپ LED
نور-پردازی-نما2
نورپردازی نما
خرید تلفنی