ریسه ال ای دی چیست؟

مشاوره و خرید و یا استعلام قیمت

ریسه ال ای دی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در گذشته نورپردازی خانه و مراکز اداری و تجاری بیشتر توسط لامپ‌های رشته‌ای و لامپ‌های مهتابی صورت می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در شیوه نورپردازی ساختمان‌ها ایجاد شده و مخصوصا با ابداع چراغ‌های ال‌ای‌دی که هم نور خوبی دارند، هم مصرف انرژی‌شان پایین است و هم طول عمر زیادی دارند، تحولات بزرگی در این حوزه پدید آمد.

ریسه ال‌ای‌دی یکی از انواع وسایل روشنایی است که در آن از تکنولوژی چراغ‌های LED استفاده شده و به محض ورود به بازار با استقبال زیادی روبه‌رو شد.

این ریسه‌ها هم‌اکنون توسط برندهای تولیدی ابزار برق و روشنایی در انواع مختلفی تولید می‌شوند و کاربردهای بسیار متنوعی هم پیدا کرده‌اند. در ادامه بیشتر در رابطه با این چراغ‌ها و محل‌هایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید توضیح داده‌ایم.

ریسه LED چیست؟

ریسه ال‌ای‌دی رشته‌ای از دیودهای LED است که در طول یک نوار فلزی یا پلاستیکی در کنار هم قرار گرفته‌اند. این ریسه‌ها بسیار انعطاف‌پذیرند و به دلیل چسبی که در پشت آن‌ها وجود دارد، قابل اتصال به سطوح مختلف هستند. تنوع رنگ و مدل ریسه‌های LED زیاد است و اکثر سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

ریسه ال ای دی چیست؟

این محصول معمولا در متراژ بالا تولید می‌شوند و هر اندازه که از آن را نیاز داشتیم می‌توانیم برش دهیم. اغلب این ریسه‌ها ریموت کنترل هم دارند و کنترل خاموش/روشن آن از راه دور نیز امکان‌پذیر است.

انواع ریسه‌ LED

تقسیم‌بندی ریسه‌های ال‌ای‌دی بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می‌گیرد. مثلا از لحاظ کاربرد، دو نوع ریسه LED تزئینی و ریسه LED ساختمانی داریم.

بخوانید تا بیشتر بدانید: تزیین اتاق با ریسه

ریسه‌های تزئینی به صورت روکار به کار می‌روند و برای تنوع در نورپردازی و همچنین زیباسازی محیط اجرا می‌شوند. اما ریسه‌های LED ساختمانی بیشتر توکار هستند و مصارفی مثل پیاده‌سازی نور مخفی دارند.

یک تقسیم‌بندی دیگر ریسه‌های LED بر اساس ولتاژ آن‌ها مورد استفاده صورت می‌گیرد. از این لحاظ این ریسه‌ها را می‌توان در یکی از دو دسته زیر جای داد:

  1. ولتاژ پایین (کم‌تر از 24 ولت)؛ این ریسه ها با ولتاژ 24 ولت به پایین (12 تا 24 ولت) روشن می شوند و برای اتصال به برق شهری به یک منبع تغذیه نیاز دارند.
  2. ولتاژ بالا (220 ولت)؛ ولتاژ این ریسه‌ها بیش از 110 ولت است و قابلیت اتصال مستقیم به برق شهری را دارند. طول عمر این ریسه‌ها به دلیل تولید گرمای زیاد پایین‌تر است.

جدای از موارد بالا، چراغ‌های ریسه‌ای LED از جهت ظاهری نیز به سه دسته ریسه شلنگی، ریسه نواری و ریسه فلکسی تقسیم می‌شوند که البته کاربرد همه آن‌ها یکی است (تزئینی) و فقط از لحاظ شکل و ظاهر با یکدیگر متفاوت‌اند.

انواع ریسه ال ای دی

ویژگی های ریسه ال ای دی

به جز بحث زیبایی، ریسه‌های LED ویژگی‌ها و مزایایی دارند که آن‌ها را به یکی از محبوب‌ترین لوازم روشنایی در بازار تبدیل کرده است. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • ایمنی بالا؛ این ریسه‌ها اصلا خطر آتش‌سوزی یا اتصالی ندارند و از جمله ایمن‌ترین تجهیزات روشنایی به شمار می‌روند.
  • تولید نور یکنواخت؛ در ریسه‌های LED نور از ابتدا تا انتها یکنواخت و یکدست است.
  • عدم تولید گرما؛ چراغ ریسه‌ای‌های مدرن گرمای خاصی هم تولید نمی‌کنند و حتی اگر چند ساعت روشن باشند خیلی راحت با دست می‌توانید آن‌ها را لمس کنید.
  • قیمت مناسب؛ با وجود زیبایی و کاربردی بودن، قیمت این ریسه‌ها کاملا مقرون به‌صرفه است.
  • مصرف انرژی کم؛ ریسه‌های LED علاوه بر نور خوبی که دارند، مصرف برق پایینی دارند.
  • وزن سبک؛ وزن سبک ریسه‌ها باعث شده تا هم به سادگی قابل حمل‌ونقل باشند و هم خیلی راحت نصب شوند.
  • تنوع زیاد؛ چراغ‌های ریسه‌ای ال ای دی در رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی تولید شده‌اند و همین باعث شده افراد در جاهای گوناگونی از آن‌ها استفاده کنند.
  • قابلیت برش؛ طراحی ریسه LED به نحوی است که به سادگی برش می‌خورد و جدا می‌شود. در همه این ریسه‌ها محل خاصی برای برش تعبیه شده است. خیلی از ریسه‌های به شکل یک متری برش می‌خورند، منتهی برخی دیگر حتی در فاصله 20 یا 30 سانتی متر قابلیت کات کردن دارند.
مزایا و معایب ریسه ال ای دی

کاربرد ریسه ال ای دی

ریسه‌های شلنگی LED جدید برخلاف چراغ‌های ریسه‌ای قدیمی، نه گرمای زیادی تولید می‌کنند و نه طول عمرشان پایین است. به همین خاطر کاربردهای این نوع چراغ در طراحی نورپردازی ساختمان‌ها بسیار زیاد است که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نور مخفی ساختمان (ریسه‌های نور مخفی از جمله پرفروش‌های بازار هستند. منظور از نور مخفی نیز نوری است که منشاء آن ناپیدا باشد، منتهی بازتاب نور آن توسط چشم دیده شود. از ریسه نور مخفی می‌توان در آویزهای سقفی و کناف، دور تابلوها، دور پنجره ها، دور کتیبه ها، روشنایی پله ها، حواشی جداول، ساخت المان های نوری شهری و آذین بندی محیط های داخلی و خارجی استفاده کرد.)
  • نورپردازی نمای ساختمان
  • در اطراف ستون‌ها و پنجره‌ها
  • برای نورپردازی داخل فروشگاه (در اطراف دکورها، قفسه‌ها، رگال‌ها و استندهای فروشگاهی)
  • نورپردازی ویترین مغازه‌ها
  • نورپردازی دیوارها
  • استفاده در سرویس بهداشتی و حمام – مخصوصا در کنار آینه
  • نورپردازی در کافه و رستوران و کافی شاپ
  • در مسیرهای پارکی و باغچه‌ها
  • نورپردازی محوطه ویلا
  • و …
کاربرد ریسه ال ای دی

نکته: در نقاطی که احتمال ضربه وجود دارد یا آن‌که ممکن است چراغ با آب تماس داشته باشد مثلا کنار کابینت آشپزخانه، قفسه فروشگاه‌ها، کنار نرده‌های حیاط و داخل سرویس بهداشتی و حمام، حتما باید از ریسه‌هایی با ولتاژ 12 ولت استفاده شود، زیرا این ریسه‌ها به هیچ وجه خطر برق گرفتگی ندارند و بسیار امن‌تر هستند.

اما در مکان‌هایی که احتمال آسیب زیادی وجود ندارد مثل سقف و دیوار، می‌توان از ریسه شلنگی با ولتاژ زیاد هم استفاده کرد.

کاربرد ریسه ال ای دی

طول عمر چراغ ریسه‌ای چقدر است؟

ریسه LED از نظر طول عمر یکی از بهترین محصولات روشنایی است که می‌توانید خریداری نمایید. این محصول اساسا به خاطر طول عمر بالای خود مشهور شده و اگر از برندهای معتبر مثل محصولات روشنایی آلور یا برند مانی نور خریدتان را انجام دهید قابلیت روشنایی بین ۳۵ هزار تا ۱۰۰ هزار ساعت را خواهد داشت.

نکته: برای اینکه این لامپ هم روشنایی خوبی داشته باشد و هم به خوبی عمر کند، باید به منبع درست برق آن را وصل کنید.

مثلا اگر شما بیاید این محصول را به یک منبع برق با ولتاژ بسیار بالا وصل کنید یا می‌سوزد یا در صورت عدم تحمل این حجم از ولتاژ شروع به آب شدن می‌کند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: تفاوت پروژکتور SMD با COB و LED

اما اگر شما به یک ولتاژ نرمال آن را وصل کنید، ریسه ال ای دی هم نور بسیار خوبی به شما می‌دهد و هم مدت زمان طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید.

طول عمر چراغ ریسه‌ای چقدر است؟

تفاوت ریسه SMD با ریسه LED چیست؟

ریسه‌های اس‌ام‌دی نیز مشابه با ریسه LED بر پایه تکنولوژی چراغ‌های ال‌ای ‎دی تولید می‌شوند، منتهی تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند.

نخست این‌که این دو محصول از لحاظ ساختاری تفاوت دارند. ریسه‌های اس ام دی از دیودهای نوری تشکیل شده که به وسیله آی‌سی‌های پایه کوتاه بر روی برد لحیم شده‌اند، اما چراغ‌های ریسه LED کنار هم با چسب روی یک برد قرار گرفته‌اند.

دیگر آن‌که ریسه‌های ال ای دی مصرف انرژی پایین‌تری دارد ولی در مقابل قدرت نوردهی ریسه‌های SMD بیشتر است.

تفاوت سوم اما به نحوه تابش نور این دو نوع ریسه برمی‌گردد. ریسه شلنگی ال ای دی زاویه تابش 360 درجه‌ای دارد؛ دور تا دور ریسه می‌توان نور آن را مشاهده کرد، در حالی که در ریسه‌های SMD نور فقط از یک سمت می‌تابد و از زوایای دیگر فقط سایه آن دیده می‌شود.

تفاوت ریسه SMD با ریسه LED چیست؟

نکاتی که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید؟

مهم‌ترین نکات هنگام خرید ریسه ال ای دی چیست؟ در ادامه یک به یک توضیح داده‌ایم:

1.     به محلی که قرار است ریسه را در آن‌جا نصب کنید توجه نمایید

قبل از خرید محصول تصمیم‌گیری کنید که ریسه را می‌خواهید کجا نصب کنید. برخی ریسه‌ها به منظور نصب در نقاط مشخصی تولید شده‌اند.

مثلا ریسه ال ای دی شعاع الکتریک و همچنین برند پارس شهاب ریسه‌ها را به شکل تخصصی برای یک هدف خاص تهیه می‌کنند. ریسه راه‌پله و راهرو مطمئنا با ریسه کنار تلویزیون که با تغییر رنگ صفحه نمایش آن هم تغییر می‌کند، متفاوت خواهد بود.

2.     حتما تعیین کنید که به چند متر ریسه نیاز دارید

با توجه به محل نصب، طول ریسه ال ای دی هم تغییر می‌کند. برای مثال، ریسه‌های نور LED که برای نور پس زمینه تلویزیون یا استفاده در پله‌ها در نظر گرفته شده اند، برای نصب آسان‌تر، کوتاه‌تر هستند.

همچنین به یاد داشته باشید که این محصول قابلیت برش دارد و حتما آن‌ها را از مکان‌های مشخص برش دهید تا اندازه‌ای شوند که هم نصبشان راحت‌تر شود و هم با محیط محل نصب تناسب داشته باشند.

 ریسه ال ای دی چیست

3.     دقت کنید که ریسه نوری کاملا منعطف باشد

ریسه‌های LED برای نصب از مزیت انعطاف‌پذیری برخوردارند و می‌توانند در گوشه‌ها خم شوند یا از روی سطوح منحنی عبور کنند. حتی برخی از انواع ریسه قابلیت انعطاف تا 90 درجه را دارند.

با این حال، با افزایش قدرت یک ریسه نور LED، انعطاف‌پذیری آن هم کاهش می‌یابد و برخی از نوارهای نورکاملا سفت و سخت طراحی شده‌اند.

این محصولات غیرقابل انعطاف بسیار کوتاه‌تر هستند و به طور قابل توجهی روشن‌تر از ریسه نور با سایز متوسط هستند. این ریسه‌ها برای استفاده در راهرو و راه‌پله بسیار مناسب‌اند.

4.     میزان روشنایی ریسه را حتما بررسی کنید

میزان روشنایی یک ریسه نور LED با واحد لومن اندازه‌گیری می‌شود. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان ریسه این اطلاعات را درج نمی‌کنند، حال آن‌که برای اطلاع بیشتر شما از مقدار نوری که ریسه دارد، حتما این اطلاعات باید مشخص شود.

این مسئله یکی از دلایلی است که توصیه می‌کنیم خریدتان را حتما از برندهای معتبر انجام دهید.

5.     رنگ نور ریسه ال ای دی را مطابق با سلیقه بلند مدت خود انتخاب نمایید

گفتیم که رنگ ریسه‌های LED بسیار متنوع است. خیلی‌ها رنگ‌های خاص را ترجیح‌ می‌دهند، منتهی تجربه به ما ثابت کرده که رنگ‌های عرفی‌تر در بلند مدت باعث دلزدگی نمی‌شوند و ارزش خرید بیشتری دارند.

دقت کنید که دمای رنگ بر حسب درجه کلوین (K)  اندازه‌گیری می شود و و این عدد می‌گوید که رنگ ریسه گرم است یا سرد. اعداد کم‌تر یعنی رنگ گرم است و هرچه عدد بزرگ‌تر شود یعنی نور ال‌ای‌دی رنگ سردتری دارد.

به عنوان مثال، رنگ نور آفتابی با 2700 کلوین نشان داده می‌شود، اما نور طبیعی روز که خنک است، به طور متوسط عدد 6500 کلوین خواهد بود.

ریسه LED چیست

6.     سعی کنید ریسه‌های بخرید که امکانات مدرن‌تری دارند

شاید عجیب باشد، اما ریسه‌های LED مدرن امروزی از برنامه‌های مختلفی بلوتوث، وای فای، کنترل از راه دور یا اتصال به تلفن همراه هوشمند پشتیبانی می‌کنند.

با استفاده از این ابزارها به راحتی می‌توان روشنایی و رنگ را تنظیم کرد، چراغ‌ها را برای همگام‌سازی با موسیقی برنامه‌ریزی کرد، یا برنامه‌هایی را برای بیدار شدن از خواب با آن منطبق کرد. طبیعتا برای لذت بیشتر از نورپردازی ریسه، هرچه این امکانات بیشتر باشد، کار شما هم راحت‌تر و بهینه‌تر می‌شود.

سخن پایانی

استفاده از ریسه‌های LED اگر به شکل اصولی انجام بگیرد، می‌تواند مشکلات نورپردازی در ساختمان را حل کند و علاوه بر آن‌که فضا را گرم‌تر و زیباتر می‌سازد، نور بهتر و یکنواخت‌تری نیز در محیط ساطع کند.

فقط باید در انتخاب نوع ریسه ال‌ای‌دی و همچنین محل نصب آن دقت کنید و حتما به نکاتی که در رابطه با خرید این محصول بیان کردیم توجه نمایید تا نتیجه مطلوب به‌دست آید.

اگر هم می‌خواهید انواع محصولات روشنایی را از برندهای معتبر مثل آلور، برند مازی نور ، برند نما نور ، برند فراه نور ، برند پارس شعاع ، برند zfr ، برند دانی نور و … خریداری نمایید، فروشگاه یکتا لایت را به خاطر داشته باشید.

ما در فروشگاه یکتا لایت عرضه‌کننده مستقیم انواع محصصولات روشنایی از قبیل چراغ سقفی ، چراغ سقفی روکار ، چراغ پنلی توکار ، پروژکتور ال ای دی ، چراغ خیابانی ، چراغ پارکی و … هستیم و محصولات را با ضمانت اصالت کالا و به تضمین بهترین قیمت ارائه می‌دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خود می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما از طریق شماره 09128122145 و یا 02176264937 تماس برقرار نمایید. بیشتر بدانید.

‫0/5 (0 امتیاز )
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

محصولات
پروژکتور-COB
پروژکتور COB
پروژکتور-LED
پروژکتور LED
پروژکتور-Smd
پروژکتور SMD
چراغ-پنلی-توکار-smd
پنل smd توکار
چراغ COB روکار
10
چراغ با آینه
چراغ-پنلی
چراغ پنلی
چراغ-پنلی-توکار-cob
چراغ پنلی توکار COB
چراغ-خیابانی
چراغ خیابانی
چراغ-دکوراتیو
چراغ دکوراتیور
چراغ-دیواری
چراغ دیواری
چراغ-ریلی
چراغ ریلی
چراغ-سقفی
چراغ سقفی
سقفی-روکار
چراغ سقفی روکار
چراغ-سقفی-روکار-smd
چراغ سقفی روکار SMD
چراغ-سقفی-سنسوردار
چراغ سقفی سنسوردار
چراغ-محوطه-ویلا
چراغ محوطه ویلا
روشنایی
روشنایی
ریسه-LED
ریسه LED
لامپ-LED
لامپ LED
نور-پردازی-نما2
نورپردازی نما
خرید تلفنی